Tuesday, July 21, 2009

Anak Iban Uchu Unja.


Anak Iban Uchu Unja @ Igat Sigat



Antu Pala @ by: Girik

Sesuatu yang agak pelik bagi diri saya, bila dikenang zaman kecil di mana tempat permainan saya adalah di bawah tempat tergantungnya “antu pala” (Tengkora Manusia). Situasi begini saya alami bila saya balik ke kampung rumah panjang datuk sebelah emak saya, pada kebiasanya saya agak jarang balik ke kampung rumah panjang datuk sebelah emak saya. kerana kebiasanya saya balik ke kampung rumah panjang datuk sebelah ayah saya.

Sekali sekala balik ke rumah panjang datuk sebelah mak, terutamanya musin cuti sekolah. Pasti begitu teruja kerana keseronokan di rumah panjang lain dengan di bandar. Saya ni bolehlah di kategorikan sebagai budak kampung (maklumlah asal pun rumah panjang kan hehe) semua hutan belukar main redah je, pergi sungai memancing, berenang, memanjat pokok semua saya buat, sampai kan tak ingat nak balik.

Tapi part yang paling best bila berkumpul di ruai (ruang legar / kiranya beranda rumah panjanglah) ini kerana di sini lah termpat tergantungnya “antu pala”. Pada mula tertanya2 mengapa tengkora ini tergantung disini, lagi pun bukan dua tiga ada banyak. Dek kerana perasaan ingin tahu, saya bertanyakan kepada Mendiang datuk saya ( Unja Anak Girik).

Mengikut datuk saya, tengkorak ini membawa maksud yang begitu bermakna, dimana saya perlu mengikuti Mengapa, Bagaimana dan Apakah Tujuan (Motif di sebalik tergantungnya “Antu Pala” ini. (:- bersambung) ini kerana lebih elok kalau kita ketahui asal usul keturunan Iban terlebih dahulu.

Kaum Iban selalunya pada zaman dahulu di kaitkan dengan Head Hunter. Gelaran ini pada ketika itu amat digeruni, sampaikan bila saya pertama kali memjejakkan kaki di salah sebuah IPTA (pasti bukan di Sarawak lol) untuk melanjutkan pelajaran, soalan pertama yang di tanya pada sesi suai kenal adalah berkaitan dengan keturunan saya, Kaum Iban, yang terkenal dengan Pemburuan Kepala Manusia pada zaman dahulu. (Kaum Iban juga diketahui sebagai “satu-satunya kaum di dunia yang memburu Kepala (tengkorak) manusia). Sudah di takdirkan saya generasi ke-9 keturunan (Girik+Jelembai) The Head Hunter. Bunyi nya agak mengerunkan, tetapi ni adalah kisah yang berlaku pada zaman dahulu, ianya berkisar bagaimana salahsilah, asal usul keturunan masyarakat Iban yang berkisah sekitar 300 tahun terdahulu. Bukan untuk menabik dada menceritakan asal keturunan, tetapi minat untuk mempelajari/mengetahui dan perkongsian sesuatu yang tak secara umum perlu di ketahui, tetapi bagi diri saya ianya sesuatu yang perlu disifatkan sebagai "khazanah" untuk saya dan generasi akan datang, ini kerana keturunan (Girik+Jelembai) sudah sampai ke generasi yang ke-10 buat masa sekarang.

1 comment: